Poradna

Sabina, Rokycany

Dobrý den, jak zdravě přibrat na váze? Kolik kilo se může zdravě přibrat za měsíc? Šel by uvést i nějaký jídelníček třeba na týden?

PhDr. Tamara Starnovská
,
nutriční terapeut

Dobrý den, obecně lze říci, že zdravě přibírat na váze je možné cca 2-3 kg za měsíc. Jiná pravidla ovšem platí pro nemocné (kteří hubli či hubnou v souvislosti s onemocněním) nebo děti, u kterých je důležitý výběr potravin podle potřeb růstu a vývoje potřebných funkcí. Jídelníček je třeba upravit ze stávajícího. Po vyhodnocení jídelníčku ve vazbě na skutečnou potřebu organizmu se upraví výběr potravin či způsob stravování. Často působí potíže stravování složené jen z nízkotučných a nízkoenergetických potravin.

Viktorie, Pardubice

Dobrý den, potřebovala bych za 2 měsíce zhubnout 10 kg. Poradili byste mi, prosím?

PhDr. Tamara Starnovská
,
nutriční terapeut

Dobrý den, snižování hmotnosti, které je efektivní a přitom bezpečné pro zdraví, je třeba realizovat ve spolupráci s nutričním terapeutem na základě zhodnocení Vašeho aktuálního stavu a skutečných potřeb živin pro funkci Vašeho organizmu.

Klára, Odolena Voda

Jsem typ člověka, kterého extrémně nebaví se věnovat jídlu, jeho přípravě a konzumaci. Obvykle se spíš musím nutit něco sníst nebo mě to při práci a zájmech ani nenapadne. Teď jsem ale těhotná a vím, že by bylo fajn s tím něco dělat. Co mi doporučíte?

PhDr. Tamara Starnovská
,
nutriční terapeut

Dobrý den, v období těhotenství je správné stravování klíčové pro zdravý vývoj dítěte i pro optimální kondici matky. Nejprve je třeba zhodnotit Vaše dosavadní stravování a identifikovat rizika, která s ním jsou spojená. Následně pak doplnit ty složky, které jsou nezbytné pro potřeby dítěte i Vás a složit stravovací režim tak, aby vyhovoval Vašim možnostem konzumace a přitom pokryl veškeré potřeby Vás i dítěte. K tomu je třeba kontaktovat (co nejdříve) kvalifikovaného nutričního terapeuta, který má potřebné znalosti a odbornou zdravotnickou kvalifikaci.

Štěpán, Praha

Poměrně často konzumuju „čínské polévky“, je mi 28 let. Vím, že nejsou zrovna zdravé, ale zajímalo by mě, při jakém množství už jsou ohrožena moje játra a ledviny?

PhDr. Tamara Starnovská
,
nutriční terapeut

Dobrý den, je těžké konkrétně odpovědět. „Poměrně často“ je velmi široký pojem. V zásadě lze říci, že „čínské polévky“ neobsahují potřebné množství základních živin ve vhodném poměru. Obecně v nich chybí dostatek bílkovin a mají vyšší podíl sacharidů, tuku a soli. Důležité je tedy i to, co jíte během dne mimo tyto polévky – tedy zda vykompenzujete jejich negativa či nikoliv. Základní problém je ve zhoršení Vašeho výživového stavu, s mnoha následky, z nichž uvádím například snížení imunity, tedy snáze „chytnete“ infekční či virové onemocnění, případně Vás potrápí kvasinky či plísně a budete se jich hůře zbavovat.

Iva, Praha

Které ze současných oblíbených diet (whole, keto, paleo) apod. jsou skutečně lékařsky ověřené? Mají nějaká rizika?

PhDr. Tamara Starnovská
,
nutriční terapeut

Dobrý den, žádná z těchto diet, jak je prezentovaná v médiích, není lékařsky podložená. Naopak, všechny mají při delší době dodržování (více než 7 dní) zdravotní rizika, na což upozorňují odborníci domácí i zahraniční. Rizika se liší podle typu diety i konkrétní osoby, která ji využije (roli hraje věk, pohlaví, aktuální zdravotní stav, způsob života i užívané léky či výživové doplňky) a v neposlední řadě i toho, jak si příslušné doporučení vyloží a jak je aplikuje do svého stravování. Pro naše zdraví je důležité, abychom měli ve svém stravování velmi široký výběr potravin a jejich zpracování. Jinak nám budou chybět nejen základní živiny, ale i nezbytné minerální látky a vitamíny. Jakmile některé potraviny výrazně omezíme či vyloučíme, případně jiné konzumujeme ve větším množství, vytvoříme si nedostatek v různých výživových položkách a s tím i problémy, které se postupně s časem prohlubují.

Napište nám

    O oboru